유사역사학 사절



[할로윈 기념] 마녀 망치와 도깨비 시장 동서남북 마녀이야기

크리스티나 로제티(Christian Rossetti)의 시, 도깨비 시장 (Goblin Market, 1859)을 이해하는데 도움이 되는 논문을 읽었어요. Sarah Dunn의 석사학위논문, The mark of the Devil : medical proof in witchcraft trial이에요.

예전에 도깨비 시장을 읽고 "빅토리아 시대 영국에 이런 줄거리가 얼마나 익숙한 클리셰였는지는 모르겠지만, 이건 여자가 라지 사이즈 페페로니 피자를 시켰는데 돈이 한푼도 없는 상황이네요. 어쩌면 좋지?"라고 말한적이 있는데.. 여러 궁금증이 풀리네요.






(이런거요..)


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원문 아래에 한국어로 번역해놓았습니다.

"Earlier in the fourteenth and fifteenth centuries, these relationships were simple trades with Satan that would end in disappointment for the witch. Satan would come to meet a potential witch,disguised as either a trader or beggar, and offer the person something they wished for, often money or food. All the witch had to do was pledge their soulin return. After the deal was struck, whatever the witch got in return fortheir soul was changed to something less desirable; a precious metal chalice would turn back to wood, contents of the witch’s cup previously full would be spilled, or delicious wine would be changed to blood.80 As the centuries progressed and demonologists continued creating elaborate creation myths for witches, the relationship between the witch and Satan became much more sexual. As evidenced in demonologicaltexts such as the Compendium Maleficarum or the Malleus Maleficarum, witches wouldengage in sexual relationships with various demons and occasionally even Satan himself. 

(중략)

Another explanation, that was much more popular in England than on the continent, was the idea of a witches’ teat.84 This teat, or nipple, wasbelieved to be used by witches to suckle their animal or demonic familiars.85 These familiars, or imps as they are sometimes called, would assist the witch in her evildoings within the community. The search for a witches’ teat was much less complicated than the search for a devil’s mark. All an examiner had to do was find any sort of mark on the body that looked remotely like a nipple and the proof was instant.The search for these so-called teats was quite a common practice. It mostlikely was a reference to the common theme of witches as bad mothers or womenwho abandoned the traditional female role of motherhood altogether.86 Female witches were consistently accused ofan aversion or all-around inversion of the role of motherhood. Instead of nursing a human child with their nipples as women were supposed to do, witcheswould invert the trope of the good mother and grow an extra, diabolic, nipple to nurse animals or even demons."

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80) Fabián Alejandro Campagne, “Demonology at a Crossroads: The Visions of Ermine de Reims and the Image of the Devil on the Eve of the Great European Witch-Hunt,” 471.

84) Robin Briggs, “Dangerous Spirits: Shapeshifting, Apparitions, and Fantasy in Lorraine Witchcraft Trials,” in Werewolves, Witches, and Wandering Spirits: Traditional Belief & Folklore in Early Modern Europe, ed. Kathryn A. Edwards (Kirksville, MO: Truman State University Press, 2002), 3-4.

85)  Owen Davies, Witchcraft, Magic and Culture: 1736-1951 (Manchester and New York: Manchester University Press, 1999), 184.

86) Briggs, “Dangerous Spirits,” 3.


"14, 15세기까지 마녀와 사탄 사이의 관계는 마녀가 사탄과 단순 거래를 맺었다가 마녀의 좌절로 결말을 맺는 방식이었다. 사탄은 상인이나 거지로 변장하고 마녀가 될 후보를 찾아와서 그녀가 원하는 것을 제안했고, 마녀는 자신의 영혼을 담보하기만 하면 되는 것이었다. 계약이 성사된 다음에야 마녀가 영혼의 댓가로 받은 물건은 덜 매혹적인 것으로 변했다. 귀금속으로 만든 술잔은 나무로 변하고, 가득 차있던 잔 속의 내용물을 쏟거나, 향긋한 와인이 피로 변한다는 식이다. 몇 세기에 걸쳐 악마학자들이 계속해서 마녀에 관한 그럴싸한 탄생설화를 만들어나감에 따라 마녀와 사탄 사이의 관계는 보다 더 성적인 것이 되었다. 마녀 전서(Compendium Maleficarum, 악행요론悪行要論이나 고업요람蠱業要覧으로도 번역)나 마녀 망치(Malleus Maleficarum)와 같은 악마학 서적에서 볼 수 있듯이 마녀는 여러 악마들과 성관계를 가졌고 어떨 때는 사탄과 직접 갖기도 했다.

(중략)

또다른 가설은 마녀의 젖꼭지라는 개념이었는데, 이 가설은 대륙 유럽보다 영국에서 더 대중적이었다. 이 젖꼭지는 마녀와 사역수(使役獸)나 사역마(使役魔)에게 젖을 주기 위함이라고 알려졌다. 임프(imp)라고도 불리는 이 사역마는 마녀가 지역사회에 악행을 저지르는 것을 도왔다. 마녀의 젖꼭지를 찾는 것은 악마의 표식을 찾는 것보다 훨씬 덜 복잡했다. 조사받는 몸에서 젖꼭지를 조금이라도 닮은 표식이 발견된다면 그 순간 증거가 확보되는 것이었다. 이 이른바 '젖꼭지'를 찾는 일은 상당히 일반적으로 행해졌다. 이 관행은 아마도 마녀가 나쁜 어머니이거나 여성의 전통적인 역할인 모성을 완전히 져버린다고 흔히 상상한 것에서 유래한 것으로 보인다. 마녀는 끊임없이 어머니로서의 역할을 꺼리거나 완전히 전복시켰다. 여자가 마땅히 그래야하듯이 사람 아이를 젖먹이는 대신, 마녀는 좋은 어머니 상을 뒤엎고 따로 악마적인 젖꼭지를 만들어서 짐승이나 악마를 젖먹인다는 것이다." 

출처: Sarah Dunn, 악마의 표식: 마녀재판에 쓰인 의학적 증거 (석사학위 논문) 53-55.

Sarah Dunn, The mark of the Devil : medical proof in witchcraft trials, University of Louisville, 2017, MA diss. 53-55


위에 링크 걸어놓은 mori님의 "마녀 망치" 게시물에도 나와있지만,

현존하는 팜플렛에 기록된 영국 마녀재판 중 가장 이른 시기인 1566년의 Chelmsford 재판.

다양한 동물로 변신하는 사역마(familiar, imp)에게 젖을 먹이고 사역마를 받아들이는 것으로 보이는 마녀가 그려져있다.

(이선생 님의 마녀(Witch) 포스팅도 참조.)


P.S.

더 많은 피자 영상들...



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덧글

  • mori 2017/11/28 22:33 # 답글

    오오 안그래도 <도깨비 시장> 언제나 궁금한 작품 중 하나였는데, 이 포스팅을 보니 꼭꼭 읽어야겠다는 생각이 드네요!!
  • 남중생 2017/11/28 22:42 #

    시 치고는 긴데, 또 너무 길지만은 않아요. (그냥 몇 페이지 분량?) 그리고 서사시(?)라서 이야기 따라가면 나름 재밌기도 하고요.
  • 라이너 2018/07/10 15:40 # 삭제 답글

    여성의 클리토리스를 마녀의 젖꼭지로 지목해 억지 재판한 경우도 있더랬죠...
  • 남중생 2018/07/10 16:10 #

    네네, 전에 cliterate 운동 관련글에서 읽은 기억이 나네요.
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